Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


sup kosong
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
sup kosong



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Wednesday, 31-Mar-2010 04:39
AKU PUNYA... Nasi Ayam Penyet...
Salam semua... :-D

Jemput makan semua ye kawan2... ;-) Jangan marah ye sebab aku tepek gambar nasi ayam penyet ni baaanyakkkkk sangat... hehehe.. Seronok pulak snap gambar kali ni.. rasa macam satu kepuasan bila makanan yg diidam2kan & yang teringin sangat2 nak masak sendiri akhirnya terhidang di meja.. pasal tu rasa seronok semacam jer ambik gambar LOL LOL

Kalau http://mamawandiha.fotopages.com/?entry=1957946(dulu)... kami makan kedai punya nasi ayam penyet.. 8-) tapi kali ni... barulah betul2 AKU PUNYA nasi ayam penyet :-> :-> Ni semua gara2 terliur tengok kawan2 seperti Kak Amal & Kak Rusnah yang rajin mencuba resepi nasi ayam penyet yg semakin popular di M'sia... ;-) Ada ramai lagi yang dah mencuba.. tp maaflah tak sebut nama. Setahu aku.. resepi ayam penyet ni berasal dari tanah seberang... tapi versi yang aku masak ni tak sure pulak dari daerah mana. Sebabnya dulu Mamasya pernah gak masak nasi ayam penyet resepi dari Palembang.. ;-) Resepi yang aku ambil ni dari FP Kak Rusnah & Kak Rusnah pulak cilok dari Kak Amal, Kak Amal pulak ambil dari blog Ijan.. cuma resepi nasi, kremes & supnya saja aku masak cara aku. Terima kasih kepada yang menyumbangkan resepi ni yer & terima kasih jugak pada Ijan, Kak Amal & Kak Rus.... Sememangnya lain dari nasi ayam biasa.. sebabnya ayam yang digoreng bersalut rempah ratus & bahan2 tambahan lain seperti tempe & tauhu pula disertakan sebagai pelengkap set nasi ayam penyet. Satu lagi bahan yang wajib adalah sambal & kremesnya yang akan ditaburkan semasa menghidang. Yummy..!! tapi yang paling penting.. JANGAN LUPA ayamnya mestilah diPENYET sebelum dihidangkan ;-) Jom tengok gambar & resepinya jika ada yang mau mencuba.. ;-)

NASI AYAM PENYET pinggan aku ;-)


MaDiHaA letakkan resepi berasingan & ikut step by step apa yang perlu disediakan dulu & apa yang dikemudiankan supaya tak pening nak mulakan dari mana ;-) .

Ayam Penyet, Tempe & Tauhu Goreng
Copy from Kak Rus via Kak Amal via Ijan (TQ semua!)

Untuk Ayam Goreng Penyet
1 ekor ayam – potong 8 bahagian (MaDiHaA potong 4 je), rebus selama 10 ~ 15 minit dan toskan
(simpan air rebusan ayam untuk buat sup & nasi)

* ½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
* ½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
* 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
* 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
* 1 sudu besar Serbuk Kunyit
* ½ sudu besar Serbuk Lada Putih
* 3 ulas Bawang putih
* 1cm Halia
* Sedikit Air
* 1 sudu kecil Garam
2 keping tauhu
1 keping tempe (yg dlm plastik. kalau yg dlm daun.. guna 2 ~ 3 keping)
Minyak masak untuk menggoreng.
Tepung beras (MaDiHaA guna tepong jagung)

1. Masukkan kesemua bahan bertanda * dalam pengisar, kisar hingga halus. (MaDiHaA kisar kering rempah2 biji manakala bawang putih & halia ditumbuk guna lesung batu je ;-) Masa nak perap.. campurkan dengan sikit air & barulah perapkan ayam, tempe & tauhu)
2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman. (MaDiHaA perap kejap jer.. kena perap ayam dulu pastu baru prepare bahan2 lain.. last sekali barulah ayam perapan ni digoreng)
3. Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu. (MaDiHaA perap jer sekali ayam, tauhu & tempe ~ lebihannya perapan MaDiHaA simpan untuk dibuat kremes)
4. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras (Ku ganti dengan tepong jagung).
5. Panaskan minyak dan goreng hingga garing. (Jangan goreng terlalu lama coz ayam dah pun masak) Angkat & tos. Goreng pula tempe & tauhu ikut step yg sama spt goreng ayam tadi.
6. Semasa menghidang.. ayam hendaklah diPENYET (diketuk) terlebih dulu sebelum dipotong ke bahagian kecil. MaDiHaA ketuk/hempap guna pisau daging/pisau yg lebar tu jer.. masa nak potong pun guna pisau tu.. senang ;-)

Lepas siap perap ayam, tempe & tauhu.. masak pula nasinya... ;-) Sukatan resepi nasi ni kalau rasa tak cukup untuk seekor ayam.. silalah tambah sendiri yer ;-)
Nasi Ayam
Sumber : Ma Tersayang

Bahan2 Nasi Ayam
4 pot beras
7 pot air rebusan ayam (bergantung jenis beras.. kalau beras jenis keras.. tambah lagi 1 pot)
daun pandan
garam & aji
bwg putih*
bwg merah*
halia*
2 ~ 3 sudu besar planta
cengkih
bunga lawang
kayu manis

Cara
1. Bahan2 bertanda * dikisar halus. Guna anggaran 3 sudu besar sahaja.
2. Basuh beras dan tos sebentar. Jerang dalam rice cooker bersama air rebusan ayam, garam, aji & daun pandan.
3. Panaskan sikit planta dalam kuali dan tumis rempah tumis 3 sekawan & bahan2 blend tadi. Bila harum baunya ambil sedikit air dalam periuk nasi tadi & kacau2 biar sebati. Masukkan bahan2 tumisan tadi ke dalam rice cooker yg telah dijerang tadi. Kacau rata & tutup penutup periuk rice cooker dan tunggu sehingga nasi masak.

Siap jerang nasi sementara tunggu nasi masak.. masak sup kosong pulak.. ;-)
Sup Kosong
Sumber : Ma Tersayang

Guna air rebusan tadi (sukahati nak buat byk mana.. agak2 jelah)
Sedikit serbuk rempah sup anggaran ½ sudu besar (MaDiHa guna Adabi)
Bawang putih ~ketuk
Halia ~ diketuk
bunga lawang
cengkih
kulit kayu manis
garam & aji
daun sup & daun bawang utk hiasan

Cara
1. Air rebusan ayam tadi dicampurkan dengan serbuk rempah sup. & Masak hingga mendidih.
2. Dalam kuali panaskan sikit minyak & tumis bawang putih ketuk, halia & rempah2 tumis kemudian tuang dlm kuah sup. Tambah garam & aji.
3. Masa menghidang.. hias dengan hirisan daun bawang & daun sup.

Sediakan pula sambalnya.. ;-)
Sambal
Copy from Kak Rus via Kak Amal via Ijan (TQ semua!)

* Sedikit minyak masak
* 20 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas) ~ Cuci bersih & patah2kan
* 10 biji Cili padi (MaDiHaA tambah lagi 10 biji)
* 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
* 3 biji Bawang putih, hiris
* 5 biji Tomato, potong 4
* 5 cm Belacan
* 2 sudu Ikan Bilis ~MaDiHaA lebihkan sikit
* 3 sudu gula merah/secukup rasa

1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
2. Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.

Lepas siap buat sambal.. bolehlah menggoreng ayam, tauhu & tempe yang diperap tadi. (MaDiHaA simpan lebihan rempah perapan ayam untuk buat kremes). Dah siap semua.. bolehlah bancuhkan bahan2 untuk buat kremes seperti dibawah.. Tapi MaDiHaA buat lain sikit.. ;-)

Kremes / Serdak / Renyah
Sumber : Mama Atiq (TQ!)

1 1/4 cwn air stok ayam
1/2 cwn air
1 biji telur dipukul
60 gm tepung beras
garam secukupnya
Gaul semua bahan....ambil sesudu, tuang ke dalam minyak panas dan goreng garing. Ulangi sehingga habis......serdak ini juga menjadi tambahan semasa menghidang Nasi Ayam Penyet

CARA MaDiHaA : Rempah lebihan perap ayam tadi dicampurkan dengan sedikit tepong beras & tepong jagung. (maaf sebab tak sukat) campurkan garam sikit, 1 biji telur & bancuh dengan air menjadi bancuhan yg agak cair gitu. Sendukkan bancuhan dlm setengah senduk dan tuangkan / goreng dlam minyak yang betul2 panas sambil sentiasa dikacau2 hingga kekuningan. Angkat & tos. Ulangi sampai habis.

Ok.. siap sudah hidangan kita.. :-> bolehlah menghidang bersama2 dengan ulam-ulaman yang anda suka.. selain timun, salad & tomato.. boleh juga gunakan kacang botor, kacang panjang, kobis atau apa2 ulam kegemaran ;-)

Jemput makan.... ;-)



Hidangan ni aku masak hari Rabu minggu lepas.. selang sehari lepas aku buat Chicken Golden Bleu tu... :-D :-D Minggu lepas adalah minggu rajin bagi aku LOL LOL

Selamat Mencuba 8-)


http://s06.flagcounter.com/more/fI()
Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS.. ;-)
PLEASE COME AGAIN :->

© Pidgin Technologies Ltd. 2014.